Shorttrip in provincie Namen

Ons eerste korte weekendje weg met de grootste mobilhome in het gamma van Mobiloom.

Wat een ervaring en wat een luxe!

Bezoek aan Dinant

Citadel Dinant:

De ideale plaats om te starten met je bezoek aan Dinant. Heel veel parkeerplaatsen heeft de stad al niet, laat staan voor een enorme mobilhome. Via de app Park4Night vonden we een mooi plaatsje om enkele uren te staan, helemaal bovenaan. Houdt er rekening mee dat je in Dinant niet overal zomaar door kan met een mobilhome.

En wat een uitzicht kregen we daar helemaal bovenaan! Een van de meest prachtige van ons land. Een uitzicht dat zich strekt over het charmante stadje en de maasvallei.

En – eerlijk is eerlijk – op stap gaan met kleine kindjes is soms niet even gemakkelijk: er is een grote speeltuin bovenaan, wat het uitstapje natuurlijk gemakkelijk(er) maakt.

Wapenmuseum:

Net zoals ik nadien las op internet, wordt het wapenmuseum maar al te vaak vergeten. Wij wisten het ook totaal niet dat dit hier was. Wij hebben het eerder als bij toeval ontdekt toen wij ingang moesten betalen bovenaan de citadel.

Misschien iets minder interessant om met een klein kindje te doen, maar gelukkig is het geen enorm museum. Geef nu zelf toe, welk kindje gaat er graag naar een museum.

In het museum staan er talloze wapens uit de 17de, 18de en 19de eeuw alsook vele wapens die gebruikt werden tijdens de eerste wereldoorlog.

Wat wij persoonlijk ook een heel leuk iets vonden in het museum is dat je vele kleine uitkijkpostjes hebt waar je de prachtige vallei door kan zien.

Stadscentrum:

Met ons ideale startpunt bovenaan de citadel hadden we twee opties om naar het centrum te gaan: de kabelbaan OF 408 steile treden naar beneden. Wat jammer dat wij een buggy mee hadden, we hadden de trappen graag gedaan in het terugkeren (not!).

Op zich heeft het stadje niet al te veel toeristische plekjes. De Citadel, het wapenmuseum, het huis van Adolph Sax, de boottochtjes op de Maas… Het stadje heeft daarentegen wel enorm veel charme. Zeker de moeite waard om eens te gaan dus!

Overnachtingsplaats

Voor onze slaapplaats die avond gingen we al iets dichter richting onze bestemming van de volgende dag. Een kleine, gezellige (maar heel basic) camping aan de Lesse.

Link: http://www.campingparadiso.be/nl_home-home.php

Wildpark aan de grotten van Han

Eén tip vooraleer je hieraan begint: zorg dat je degelijke wandelschoenen aanhebt en voldoende drank mee hebt. Over het volledige park ( die 250 hectare groot is ) zijn wij maar 2 kleine drankkraampjes tegengekomen.

Losstaand hiervan, wat een leuke plek om eens te bezoeken met kids! Op hun website zeggen ze dat er +/- 650 dieren leven in hun natuurlijke habitat. Wel, ik denk dat ze er toch enkele tientallen vergeten tellen zijn dan! Je komt er gewoon ogen tekort, zo ver je kan kijken zie je dieren.

Waar ze vooral mee uitpakken in het wildpark is met hun Europese Big 5: e bizon, de wolf, de bruine beer, de lynx en de veelvraat.

Immense wandelparcours in de lucht, af en toe eens een treintje nemen, oog in oog staan met de wolven, … wat een topdag! Niet alleen onze kleine spruit maar ook wij zelf hebben die nacht gedroomd over alle dieren!

Overnachtingsplaats

Gelukkig moesten we na een aantal uren stappen in het wildpark niet ver meer rijden. In het centrum van Han-sur-lesse, op zo een kleine 10 minuutjes wandelen van het wildpark is er een ruime camperparking met alle voorzieningen. ’S Avonds rond ongeveer 19u komt er dan telkens een stadsmedewerker het minieme bedrag van 7 euro ophalen bij alle campers.

Camperparking Han-sur-Lesse

Nog eventjes genieten van het mooie avondzonnetje en we gaan een rustige nacht tegemoet na een deugddoende dag.

Lekker (liever) lui dagje

Eerlijk is eerlijk, na zoveel te stappen de dag ervoor hebben we allemaal het klokje rond geslapen.

Onze dochter in het grote bed beneden, wij vanboven.

‘S morgens wakker worden, met een prachtig wit landschap… zalig! Zo warm als het was de dag ervoor, zo fris was het die morgen.

Tijdens ons ellenlange ontbijtje ’s morgens hebben we alle foto’s nog eens herbekeken van het wildpark de dag ervoor.

Aangezien dat onze camperplaats vlak naast een paardenweide stond hebben we die morgen nog even daar rondgelopen om dan na de middag huiswaarts te gaan.

Jammer genoeg was het de dag erna al weer maandag, en we weten wat dat wil zeggen…

Op naar een nieuw avontuur met een mobiloom!